Eugéne Ysaÿe (1858–1931) – Šest sonát pro sólové housle op. 27 (1923). Vychází ke 100. výročí vzniku skladby. Jana Vöröšová (*1980) – Obsession II. (skladba inspirována sonátami E. Ysayë, zkomponovaná pro tuto nahrávku)
Daniel Matejča – housle (Joseph Gagliano Filius 1776)
„Prvním úkolem umělce je zapomenout sám na sebe.“ Tento ve své době odvážný výrok je připisován „králi houslí“, Eugénu Ysaÿovi, který jako skladatel i interpret výrazně přispěl k modernizaci houslové hry. V roce 1923 se ho při recitálu Josepha Szigetiho hluboce dotkla Bachova Houslová sonáta g moll BWV 1001. V několika dalších hodinách (!) naskicoval celý cyklus šesti sonát jako pandán k Bachovým Sonátám a partitám BWV 1001–1006. Každou sonátu ušil na míru některému ze svých slavných kolegů a jeho hráčskému stylu. Technicky se tu Ysaÿe pohybuje na hranicích možností nástroje a jako tehdy pro dedikanty (Szigeti, Thibaud, Enescu, Kreisler, Crickboom, Quiroga) představuje nejvyšší výzvu i pro dnešní interprety. 100 let po vzniku cyklu tuto hozenou rukavici zvedl výjimečný mladý český virtuos Daniel Matejča, vítěz Eurovision Young Musicians (2022), Telemannovy houslové soutěže (Poznań 2020) a Jugend musiziert (Halle 2019). Matejča studoval mj. pod vedením Borise Belkina či Christiana Tetzlaffa a po spolupráci se SOČR a Jiřím Rožněm je zván k dalším vynikajícím orchestrům. Celých sto let starý skladatelův koncept Supraphon posunul do 21. století a objednal skladbu, jež by reflektovala Ysaÿovy sonáty i muzikalitu a virtuositu mladého houslisty. Obsession II Jany Vöröšové je odpovědí i výzvou.
Ysaÿovy sonáty – výzva i velká láska mladého virtuosa Daniela Matejči